Dönüşüm Taksim Maksim

Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından düzenlenen Beyoğlu Kültür Yolu Festivali, 30 Ekim-14 Kasım 2021 tarihleri arasında gerçekleşti. Festival kapsamında binlerce sanatçının sergileri İstanbul Beyoğlu’nun çeşitli bölgelerinde yer aldı. Objelerin değişiminin anlatıldığı “Dönüşüm Taksim Maksim” sergisi de onlardan biriydi.

Eski Maksim Gazinosu’nun bulunduğu yerde ziyaretçilerini ağırlayan serginin küratörlüğünü Ayça Okay yaptı. Pınar Akkurt, Manaf Halbouni, Serkan Demir, Özlem Günyol & Mustafa Kunt, Vahap Avşar gibi birçok sanatçının eserleri sergilendi. Nesnelere farklı anlamlar yükleyen sanatçıların yapıtları ilgi topladı.

Işık saçan reflektörler

Sergi girişinde tavana asılı duran yuvarlak reflektörler dikkatleri üzerine çekti. Sanatçı Pınar Akkurt, parıltılı reflektörler ile önceleri gazino olarak kullanılan ve uzun süredir kapalı olan mekânın yeniden açılmasıyla ışığa ve harekete kavuştuğuna yönelik bir anlatımda bulundu.

Yuvaya dönüşen araba

Manaf Halbouni, eski bir arabanın tavanına üst üste yerleştirilmiş bavullar ile göçebelik kavramını sembolleştirdi. Her an evsiz kalma ihtimalleri olan göçmenler için arabayı barınak olarak ifade eden sanatçı göç, ev, vatan kavramlarına yönelik eleştirel bir yorum getirdi. Çalışmasıyla savaş ve göç yaşanan bir coğrafyada her an yurtsuz kalınabileceğine işaret etti.

“Beş Yıldız” için kentsel sürgün

Sergide yer alan sanatçılardan bir diğeri Serkan Demir, “Beş Yıldız” adını verdiği yapıtı ile çeşitli coğrafyalarda yapılan kentsel dönüşüm faaliyetlerine yönelik atıfta bulundu. Kentsel dönüşümü mecburi yer değiştirme olarak tanımladı. Şehri, orada yaşayan insanlardan arındırarak beş yıldızlı konut alanlarına çevirmelerini ele aldı. Çalışmasında “Beş Yıldız” ifadesini “kentten ayırma” olarak anlatmaya çalıştı.

Motiflerin büyüsü

Sanatçılar dış dünyaya baktıklarında birçok nesneden ilham almaktalar. Sıradan bir eşyaya baktıklarında ona nasıl bir dönüşüm yaşatılabileceklerini düşünmekteler. Özlem Günyol ve Mustafa Kunt, tam bu noktada bir tasarıma imza attılar. Çalışmalarında 8 tane birbirinden farklı imge ortaya koydular. Bu desenlerin yurt dışına çıkarken kullanılan, resmi evrak niteliğinde olan pasaportlarda yer alan motiflerden esinlenildiği görüldü.

Vahap Avşar’ın 200 kumbarası

Geri dönüşüm kapsamında gündelik nesneleri değişime uğratmayı öngören sanatçılardan biri olan Vahap Avşar, çalışmasında 200 adet çeşitli kumbara kullandı. Renkli kumbaralarla ziyaretçilerine görsel bir şölen hazırladı.